Samolot, czyli co najdłużej utrzyma się w powietrzu

Pomoce:

  • kilka kartek papieru formatu a4 dla każdego dziecka
  • klej, taśma (i ewentualnie zszywacza)
  • nożyczki

Zajęcia są kontynuacją zajęć o spadaniu (co szybciej spadnie) oraz wstępem do zajęć, w których dzieci mogły tworzyć samoloty z papieru.


Celem zajęć jest uzmysłowienie dzieciom, że latanie to utrzymywanie się obiektu w powietrzu. Chcę by dzieci intuicyjnie odkryły to zjawisko, dlatego też proponuję luźne eksperymentowanie. Dzieci muszą na początku mieć możliwość samodzielnego tworzenia konstrukcji. Mając swobodny dostęp do papieru, nożyczek i kleju mogą sprawdzać jaki kształt najlepiej nadaje się do lotu – najdłużej utrzymuje się w powietrzu.

Małym dzieciom tj. przedszkolakom nie należy jednak zupełnie samych pozostawiać na takim eksperymentowaniu. Potrzebują oni wprowadzenia i pewnego „zaczepienia” by móc zrozumieć, że nie chodzi tylko o „płaskie skrzydła” czy wagę. W tym celu przygotowałem kilka propozycji, które mogą stać się bazą nowych doświadczeń. Dodam, że warto wykorzystywać kilka projektów samolotów „niekonwencjonalnych” (nie za dużo). Na ich bazie dzieci będą mogły stworzyć własne, np. ich połączenia. Oto przykłady zastosowanych.


Sterowiec. Z kartki (formatu A4) wycinamy pasek papieru, po czym nacinamy go w dwóch miejscach. A następnie nacięte miejsca nakładamy na siebie. Pojawia się sterowiec (lub rybka) (wzór do wycięcia przez dzieci sterowiec). Po odpowiednim puszczeniu (z nad głowy!) zaczyna kręcić się według własnej osi.

zdjęcie zdjęcie zdjęcie
Łącząc dwa sterowce razem (wlatując jeden w drugi) można osiągnąć inny kształt również nadający się do lotu.

zdjęcie zdjęcie


Tuba. Dłuższy bok kartki (formatu a4) składamy ok. 6 razy (za każdym razem zawijając ok. 1-2 cm szerokości kartki). Następnie zwijamy kartkę w rulon (wewnątrz znajdować się powinno składana wcześniej część) (tuba do druku – dla najmłodszych).

zdjęcie zdjęcie zdjęcie zdjęcie zdjęcie


Helikopter. Helikopter wycinamy według wzoru. Następnie zwijamy dolną część kartki (i ewentualnie dla obciążenia spinamy ją jednym spinaczem). Z drabiny (ok. 2,5 metrów) spuszczamy w dół.

zdjęcie zdjęcie zdjęcie
zdjęcie zdjęcie zdjęcie


Kontynuacją tych zajęć są: co dłużej będzie się unosić w powietrzu.